Reklam

REKLAM


En del projekt innebär research, planering, koncept, idéarbete, kundkontakt eller alltihop. Men gemensamt för alla är att jag har stått för copyn.

Spridning av projektet Villazero för Fiskarhedenvillan

Fiskarhedenvillans marknadsavdelning 2021-2022


Villazero är ingen vanlig villa, det är världens första koldioxidneutrala småhus. Huset byggdes som ett utvecklingsprojekt mellan Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik. Det gick ut på att företagen skulle lära sig använda nya material och metoder för att bygga på ett hållbart sätt. En viktig del av projektet var att också sprida kunskapen, både till övriga byggbranschen och till allmänheten. Här jobbade vi helt organiskt, ingen betald media och inget köpt utrymme, utan vi använde webben, Instagram och PR. 
Villazero visade sig vara väldigt populärt och fick stor uppmärksamhet. Under husets byggtid växte Instagramkontots följarantal med 244 procent, det skrevs över 100 redaktionella artiklar om projektet och totalt hade Villazero en räckvidd på 4,5 miljoner när huset stod färdigt. Inte illa för ett småhus i en småstad! 

Jag skrev webbtexter, pressmeddelanden och försåg intresserade med information. Men framför allt skötte jag Instagramkontot @villazeroborlange och skapade dess innehåll. I samband med summeringen av projektet fick jag också vara både föreläsare och programledare.


Lanseringskampanj för Fiskarhedenvillan

Fiskarhedenvillans marknadsavdelning 2022


I maj 2022 lanserades huskollektionen Atmosfär med dunder och brak. Atmosfär består av åtta husmodeller baserade på Fiskarhedenvillans gedigna hållbarhetsarbete. Kollektionen lanserades med en bred kampanj med tryckt media, radio, sociala medier och PR. Jag skapade budskap, katalogtexter, radiomanus, webbtexter, pressreleaser, annonstexter och massor av inlägg för sociala medier.


Poddserie för Länsstyrelsen Dalarna

Confetti 2020-2021


Hur pratar man om läskiga saker så att folk lyssnar och förstår? Det var frågan vi ställde oss inför uppdraget att tillgängliggöra Länsstyrelsens Risk- och säkerhetsanalys för allmänheten. I vår skyddade vardag känns kriser och katastrofer gärna abstrakta och långt borta. Vi fokuserade därför på att levandegöra. Genom en podcast satte vi lyssnaren in i några utvalda kriser som skulle kunna inträffa här i Dalarna, sedan lät vi experter förklara vad en sådan kris skulle innebära och vad vi bör göra för att förbereda oss. Förutom idé- och konceptarbetet har jag gjort intervjuer och research samt skrivit manus till radioteatern som inleder varje avsnitt.

Podcasten finns där poddar finns, du kan till exempel lyssna på den här: Lyssna på Krislådan.

Filmserie om biologisk mångfald för Stora Enso Skog

Confetti 2020-2021


En filmserie i tre delar om Stora Ensos arbete med biologisk mångfald. Här dyker vi in i några olika områden som vanliga skogsbesökare kanske inte vet så mycket om. Engagerade experter berättar om olika arter och åtgärder så att tittarna får lära sig mer om skogens liv. Filmerna har använts både mot allmänheten och till interna utbildningar. Jag har gjort intervju och research samt lånat ut min röst till introt.

För Stora Enso Skog har jag också skrivit artiklar och reportage till magasinet Skogsnära. Några av dem kan du läsa under Redaktionellt.

Instruktionsfilmer för Kopparstaden

Confetti 2020-2021


En serie instruktionsfilmer för Kopparstadens hyresgäster. Här förklarar vi hur saker och ting fungerar i lägenheten och hur det fungerar att bo hos Kopparstaden, vi ger tips och trix om allt från hållbarhet till stopp i avloppet. Information som alla kan ha nytta av. Givetvis tillgänglighetsanpassat så att alla kan förstå. Jag har skrivit manus och pratat in speakern.


För Kopparstaden har jag också skrivit många artiklar till magasinet BO. Några av dem kan du läsa under Redaktionellt.

Filmer om historiska personer för Falu gruva

Confetti 2020


Historien kan berättas på många olika sätt. Här gjorde vi det med utgångspunkt i några historiska personer som haft koppling till Falu gruva. Det blev filmer för webb och sociala medier, med mycket personlighet, detaljrikedom och humor. Här har jag gjort idéarbete och manus.

Glädje är framgång för Dalkurd FF

Helikopter Brand Design 2017


Fotbollslaget Dalkurd FF gjorde ett omfattande varumärkesarbete tillsammans med Helikopter Brand Design, där värden som glädje, gemenskap och öppenhet blev centrala. Utifrån det skapade jag ett koncept för Dalkurds evenemang och sociala verksamhet under rubriken Glädje är framgång. Det användes till allt från annonsering och matchaffischer till webb och sociala medier.

Falun händer för Centrala Stadsrum
Helikopter Brand Design 2018


Centrala stadsrum har tagit fram en gedigen rapport för utvecklingen av Falu centrum. Den ville de sprida brett, men med mycket begränsad budget. Därför såg vi till att involvera allmänheten i spridningen. Lanseringen av rapporten blev en utställning som uppmanade till medborgardialog. Genom dekaler hos butikerna, en social kampanj och en tävling fick vi faluborna att själva sprida konceptet #falunhänder och samtidigt slå hål på myten om att det inte händer något i Falun. Win-win!

Skärmavbild 2021-08-07 kl. 00.40.37
Skärmavbild 2021-08-07 kl. 00.39.48
Skärmavbild 2021-08-07 kl. 00.38.47
Skärmavbild 2021-08-07 kl. 00.47.58
Skärmavbild 2021-08-07 kl. 00.39.22

Tusen år av historia för Falu gruva

Confetti 2020-2021


Att berätta tusen år av historia i små bitar åt gången är vad vi gjorde för Falu gruva. Med klassiska annonser, affischer och en folder samt små filmer för sociala medier gjorde vi människor nyfikna på vad gruvan har att berätta. Under 2020 skapade vi också en ny webbplats som gjorde det tydligare och lättare att köpa biljetter. Jag har stått för skapande av nya samt bearbetning av befintliga webbtexter, filmmanus, sociala medie-inlägg och annonstexter.
Lyckat blev det. Falu gruva gick från 4200 till 5300 Facebookföljare på bara ett år och 22 procent fler besökare till webbplatsen från sociala medier. Att biljettförsäljningen ökade med 20 procent på ett år gjorde förstås inte saken sämre.

Webbplats för Kopparstaden

Confetti 2020-2021


När nya kopparstaden.se togs fram var ett noggrant förarbete samt tillgänglighetsanpassning självklara delar.

Tillgänglighetsanpassning innebär att upplevelsen av webbplatsen är lika begriplig oavsett funktionsvariationer.

Ett gediget arbete gjordes som innefattade målgruppsanalys, sitemap, innehållsskapande, textbearbetning och publicering av innehåll.

Därtill har vi skapat instruktionsfilmer, artiklar och annat innehåll som håller webbplatsen aktuell, levande och relevant för besökarna.

kopparstaden.se_bo-hos-oss_vara-omraden_britsarvet(iPad Pro)
kopparstaden.se_bo-hos-oss_vara-omraden_sundborn(iPad Pro)

Mättvete för Frebaco Kvarn

Norkay 2016


En klassisk annons för matgrynsproducenten Frebaco Kvarn. Stilren form för att illustrera produktens renhet och avsaknad av konstiga ingredienser. Rubriken: en lek med produktens namn samt en av dess främsta egenskaper.

Partnerannonser för Dalarna Business

Norkay 2014-2016


Det här var en serie om 91 unika annonser där företagarnätverket Dalarna Business presenterade sina partnerföretag. 91 komprimerade företagspresentationer med mycket personlighet och gärna med en glimt av humor. Det var en utmaning att hålla samma form men behålla den unika personligheten hos varje företag, i hela 91 annonser. Men det var också fantastiskt roligt!

25_DB_partnerannons_122x178_Lindvallen_High
55_DB_partnerannons_248x372_Må_Bättre_High
07_DB_partnerannons_FEV_248x372_High

Fri från nötter för Frebaco Kvarn

Norkay 2014


I en kampanj ville Frebaco nå ut brett med budskapet att deras müsli är nötfri. Konceptet "Fri från nötter" innefattade radioreklam, sociala medier, trycksaker och annonser. Med varm humor och prat om kunskap istället för hälsa fick vi Frebacos müsli att stå ut i hyllan. Dessutom skapade vi en kunskapstävling där priset var en resa till partikelacceleratorn i Cern. Verkligen ingenting för nötter.

Receptbok för Frebaco Kvarn

Norkay 2015

Är det något svenskarna gillar så är det att grilla. När Frebaco Kvarn ville öka intresset för svenska matgryn på tallriken fick stjärnkocken Görgen Tidén uppdraget att inspirera grillsugna butiksbesökare. I en liten receptbok för butikshyllorna samlade vi ett gäng smaskiga recept, vackra bilder och inspirerandetips. 

FREB_Sommar_2015_grillat
FREB_Sommar_2015_tillbehor

Webbplats för Blackstone Steakhouse

Norkay 2015


När Blackstone Steakhouse öppnade sin första restaurang i Falun skapade vi en webbplats som speglade deras vision om en sprakande meny. Sedan dess har både menyn och antalet restauranger utökats många gånger om – men webbplatsen består. 

Här var jag med och tog fram innehållet samt skrev webbtexterna, utifrån intervjuer med ägare och personal.

blackstone_1
blackstone_2

Webbplats för Frebaco Kvarn

Norkay 2015


När Frebacos webbplats skulle renoveras såg vi till att designen och innehållset speglade samma äkthet och naturlighet som produkterna. Rena, enkla och inspirerande sidor med hjärtliga rubriker och välkomnande introduktionstexter. Ett koncept som visat sig hålla i längden. 

Här stod jag för texterna.